De heren van Top Gear achterna.

23 april 2015 - Bố Trạch, Vietnam

Hoi An is voor mij het leukste stadje tot nu toe. Je moet wel door de massa's toeristen heen kunnen kijken maar dat ging me gelukkig goed af. Vooral bij zonsondergang en 's avonds is het erg sfeervol. Hoi An staat bekend om de vele tailors. Ik heb mezelf als topsouvenir een op maat gemaakt pak cadeau gedaan. Kan nog wel eens goed van pas komen na het afronden van de studie.

Na op de eerste dag de stad verkend te hebben, hebben we de tweede dag niet gek veel gedaan. Het was extreem warm: 39 graden, een gevoelstemperatuur van 50 en volle bak zon op onze snufferd. Een beetje warmte is niet erg, maar hier ben ik als blanke Hollandse slungel niet op gebouwd. Gelukkig hadden we een zwembad bij het hotel!

De omgeving van Hoi An hebben we de derde dag op een scootertje verkend en is net zo mooi als het stadje, maar op een andere manier natuurlijk. Same, same but different! We zijn 50 kilometer naar het noorden gereden en zijn daar de Hai Van pass overgegaan. Deze pass is bekend van Top Gear, grappig om plekken te herkennen waar de heren met hun scootertjes gereden hebben. Dat scooteren in een mooie omgeving begint geloof ik verslavend te werken!

Op woensdag zijn we doorgereden naar Hué, de oude hoofdstad van Vietnam. Hier kwamen we vroeg in de middag aan, waardoor ik tijd had om de citadel te bezoeken. Niemand wilde mee dus ik kon zelf bepalen wat ik wel en niet wilde zien. Ook wel is lekker haha. De citadel is groter dan ik verwacht had. Dus een wandelingetje van een uurtje werd drie uur lang door oude gebouwen, tuinen, paleizen en ruïnes sjouwen. Wel erg mooi!

Donderdag zijn we met een collectieve kater (topavondje gehad) verder naar het noorden getrokken en hebben onderweg de Vinh Moc tunnels bezocht. Deze tunnels liggen tegen de voormalige grens van Noord- en Zuid-Vietnam aan. Ongeveer 90 families leefden hier om te schuilen voor de vele Amerikaanse bombardementen. De hele dag moest ik aan Nederland denken: veel regen en niet warmer dan 25 graden. Omstandigheden die ik nou niet bepaalt mis.

Morgen gaan we twee grotten bezoeken. De Paradise Cave, die bij Lonely Planet in de top 20 staat als highlights van Zuidoost Azië en de Black Cave die erg spectaculair moet zijn. Geen idee wat ik moet verwachten, maar ik zal het over een paar dagen in m'n volgende blog wel weer vertellen. Houdoe en een fijne Koningsdag! Da's ergens eind april toch?

1. Corrie van der Pijll:
    23 april 2015
    Blijkbaar nog steeds bijzondere dingen meegemaakt. Oh wat ben ik benieuwd naar de "echte" foto s. Weer totaal anders denk ik. Besef dat er eens een eind aan komt! Dus nu nog alles er uit halen. Groet, oma
  2. Michiel:
    24 april 2015
    Yep, Koninginnedag is zondag (oma jarig) Koningsdag maandag (Angela jarig) en ik geloof dat Willem-Alexander ook nog iets viert rond die tijd....leuk kom te lezen weer! De citadel Hué is overigens een 'tikje' anders dan de beelden van een citadel die ik in mijn hoofd heb. Een heel complex zeg.
  3. Jean:
    24 april 2015
    Het is wéér fantastisch wat je allemaal ziet en meemaakt, wederom jaloersssss...
    Geniet ervan Mark!