Het laatste hoofdstuk - tijd voor een terugblik.

7 mei 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Zittend in een Aziatisch vliegtuig op weg naar Kuala Lumpur blader ik door de Lonely Planet en realiseer me hoeveel ik de afgelopen twee maanden gedaan en gezien heb. Ik begin nu aan het laatste hoofdstuk: Maleisië! Een mooi moment op terug te blikken op de afgelopen weken. Laat ik eens beginnen met een algemene top-10 en daarna per land opdreunen wat me het meest bijgebleven is.

Algemene top-10 in willekeurige volgorde, want ik heb geen flauw idee wat mijn nummering zou zijn. Zoveel mooie, interessante, indrukwekkende en totaal verschillende plekken gezien...
1. De tempels van Angkor, Cambodja.
2. Sapa & omgeving, Vietnam.
3. Kanchanaburi (bridge over the river Kwai), Thailand.
4. Kong Lor, Laos.
5. Ha Long Bay, Vietnam.
6. Killing Fields & S21-prison, Cambodja.
7. Kuang Si watervallen, Laos.
8. War museum Siem Reap, Cambodja.
9. Mausoleum Ho Chi Minh, Vietnam.
10. Koh Rong Samloem, Cambodja.

Hoewel hieronder de hoogtepunten per land staan, zijn het vaak de kleinere dingen die de reis tot nu toe zo tof maken. Misschien zijn ze voor mij nog wel belangrijker dan de standaard toeristische plekken en daarom belangrijk om er een paar te noemen: voetballen met lokale jeugd (Kong Lor, Laos), met zeven man in een tweepersoons tuk-tuk (Chiang Mai, Thailand), lokaal bier drinken tussen de locals (Hanoi, Vietnam), straatarme kinderen en toch dolgelukkig (Loas), het 'vreemde' eten uitproberen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Oh en natuurlijk heeft de gezelligheid binnen de (redelijk) vaste groep die we hadden bijgedragen aan een aantal onvergetelijke ervaringen!

Goed, dan nu als afsluiting van de terugblik per land een opsomming van de hoogtepunten die ik iedereen zou aanraden. Overigens ook weer in willekeurige volgorde.

Thailand
1. Kanchanaburi ( bridge over the river Kwai).
2. Royal palace en tempels in Bangkok.
3. Thai boxing in Chiang Mai.
4. Boeddhistische ceremonie in Chiang Mai.
5. Flight of the Gibbon.
6. White temple in Chiang Rai.

Laos
1. Slowboat van Houay Xai naar Luang Prabang.
2. Luang Prabang.
3. Kuang Si watervallen.
4. Olifantenpark.
5. De grot in Kong Lor.
6. COPE-centre in Vientiane.
7. De twee nachten bij lokale families.

Cambodja
1. Angkor Wat.
2. Oorlogsmuseum Siem Reap.
3. Killing Fields & S21-prison.
4. Koh Rong Samloem.
5. Scooteren in en rondom Kampot.

Vietnam
1. Ha Long Bay.
2. Sapa en omgeving.
3. Cu Chi tunnels.
4. Oorlogsmuseum Ho Chi Minh City.
5. Het oude stadscentrum van Hoi An.
6. Omgeving van Ninh Binh.
7. Canyoning in Da Lat.
8. Mausoleum van Ho Chi Minh in Hanoi.
9. De Dark Cave.

Zo, hoewel er heel veel niet in de lijst staat en ik misschien ook wel dingen ben vergeten, is dit denk ik de beste samenvatting van alle hoogtepunten tot nu toe. Nu nog drie weken met Nikki door Maleisië toeren. Heel erg veel zin in om de reis zo samen af te kunnen sluiten!

1. Imli:
    7 mei 2015
    Oeh ik ben sooo happy voor je! Super leuk broertje. Vrijdag zet ik mijn vervelende zus op het vliegtuig en dan mag jij haar hebben haha :P Geniet ervan XXX
  2. Michiel:
    7 mei 2015
    Wat een belevenissen kerel. Mooi dat je de 'kleine dingen' aanhaalt....inderdaad vaak net zo indrukwekkend als die stapels oude stenen......als je er voor open staat.
    En nu Maleisiė....wordt dat ook een luxe backpack of eenbackto basic backpack?
  3. Maartje:
    7 mei 2015
    Wat heb jij veel mee gemaakt en gezien echt geweldig. Nu nog ff met je lief genieten, veel plezier nog!
  4. Mark:
    8 mei 2015
    Nu is het nog een back - to - very - basic - backpack. Beetje aparte plek waar ik nu ben. Maar we kijken per locatie waar we slapen dus zal soms wat luxe zijn en soms alles behalve luxe.
  5. Angela en Lykle:
    11 mei 2015
    Hey Mark
    het klinkt en klonk allemaal geweldig! En als je terug bent nog h eel veel meer te vertellen denk ik! Geniet nog maar lekker met Nikki, het is jullie gegunt! De kers op de taart!
    Gr. Angela