Bij ome Ho op de koffie.

5 mei 2015 - Sa Pa, Vietnam

De Kuang Si watervallen in Laos stonden lang op nummer 1 wat betreft de mooiste natuur die we gezien hebben, maar de tweedaagse tour naar en door Ha Long Bay heeft daar verandering in gebracht. Het is door UNESCO uitgeroepen tot een van de zeven natuurlijke wonderen op de wereld en dat is goed te begrijpen. Indrukwekkend en super mooi om de steile kalkrotsen uit het kalme azuurblauwe water te zien steken.

Na Ha Long Bay hebben we een dag door Hanoi gesjokt. We hadden gehoopt om wat van de festiviteiten rond de 40-jarige 'bevrijding' mee te krijgen maar dat bleek vooral in Ho Chi Minh City te zijn. Op 1 mei zijn we naar de voormalig Franse gevangenis gegaan en 's middags heb ik mijn tour naar Sapa geboekt. Heel vroeg in de morgen op 2 mei vertrokken de laatste mensen uit onze groep waar we sinds Bangkok mee gereisd hebben, inclusief Danny. Ik ben nu dus alleen over en dat was de eerste dag toch best wel spannend. Al snel blijkt hoe makkelijk het is om nieuwe mensen te leren kennen. Ik vermaak me inmiddels weer prima!

Maar goed, terug naar de voor jullie interessantere zaken: dingen die ik nog gedaan en meegemaakt heb. Ik had al verteld dat ik naar Sapa zou gaan, maar daarvoor ben ik nog even op de koffie geweest bij Ome Ho. Wat een poppenkast en wat een hoop mensen. Bijna geen toerist die zo gek was om 1.5 uur in de rij te staan. Ik natuurlijk wel en het was het meer dan waard. Bijzonder om te zien hoe Ho Chi Minh nog altijd populair is. Hij ligt er overigens vredig bij in z'n mausoleum, niks engs aan!

Maar dan nu een van de (vele) hoogtepunten van de reis: Sapa dus! Wauw, wat is het daar ontzettend mooi! Eigenlijk een must see in Vietnam. Super om hier mijn verblijf in Vietnam af te sluiten. Sapa is een dorpje in een bergachtig gebied op een paar kilometer van de Chinese grens. De heuvels en bergen die je ziet zijn omgetoverd tot terrassen voor de landbouw. Misschien niet zo mooi als Colca Canyon in Peru, maar de hele omgeving is super om doorheen te lopen. Ik heb een tweedaagse trekkingtocht door de omgeving gehad. 17 kilometer lopen, door rijstvelden, terrassen, bamboebossen, bij mensen thuis geslapen, etnische minderheden bezocht, traditioneel eten, buffels aan het werk gezien en vandaag sluit ik mijn verblijf af met een relaxte dag in het dorpje zelf. Terwijl ik dit typ zit ik bij een barretje met uitzicht over de vallei een Vietnamese koffie weg te slurpen. Er zijn ergere dingen op de wereld :).

Vanavond gaat de bus weer terug naar Hanoi. Hier heb ik nog een dagje om spullen in te pakken en door de stad te sjouwen. Donderdag vlieg ik naar het vijfde en laatste land van mijn reis. Op naar Maleisië!!

1. Michiel:
    5 mei 2015
    Die ome Ho trekt toch nog ene hoop volk op zijn oude dag. werd je door het mausoleum heen gejaagd of kreeg je de tijd om het op je in te laten werken? En dei trekking lijkt me helemaal machtig mooi. En nu op naar Maleisië en Nikki....zul je vast wel een strandje bezoeken?! Romantisch ook!
  2. Peter v d meijdemberg:
    5 mei 2015
    Ja ja dat is een andere omgeving dan haghorst en Casteren!!!
  3. Corrie van der Pijll:
    5 mei 2015
    Toke vindt het geweldig om zoiets op jouw leeftijd mee te maken. Ze logeeert bij mij.
    ik vind het fantastisch. Ben reuze benieuwd om de foto s van je camera te zien.
    veel liefs en fijn als Nikki er zal zijn.