Fijn onder de grond in modder baden.

27 april 2015 - Hanoi, Vietnam

Het heeft deze week helaas bijna elke dag geregend, maar vandaag brak eindelijk de zon weer door. Hopelijk is mijn laatste anderhalve week in Vietnam ook nog zonnig!

Na Hoi An zijn we bij een resort in de middle of helemaal nergens beland. Wel een tof resort met zwembad en mooi uitzicht. Als activiteit hebben we twee grotten bezocht. De eerste, Paradise Cave, is pas vijf jaar geleden ontdekt. Aan de houten bruggetjes en alle Chinezen te zien is het al erg toeristisch. Gelukkig is het inmiddels laagseizoen hier en hadden we genoeg ruimte om alle stalagmieten en stalactieten te bekijken.

Na de lunch heb ik met de groep (Danny bleef achter) de Dark Cave bezocht. Een toepasselijkere naam hadden ze niet kunnen verzinnen. Goeiendaaag wat was 't daar donker. Een 200 meter lange kabelbaan bracht ons over de rivier naar de ingang van de grot. Vanaf de kabelbaan was het zo'n 25 meter de grot inzwemmen. Met alleen onze helmpjes en hoofdlampen zijn we de grot ingetrokken. Smalle doorgangen, riviertjes, modderbad, modderstromen en spinnen. Vooral dat modderbad ver onder de grond was een aparte ervaring. Ik kreeg het wel even benauwd toen het opeens begon te 'regenen' en onze gids zelfs geschrokken leek. Gelukkig niks gebeurd! Als laatste kwamen we bij een ondergrondse rivier uit met heeeeel flauw daglicht aan het einde. We moesten onze lichten uitdoen en de gids vroeg of we het flauwe licht zagen. "Zwem er maar naartoe". Juist ja...

De dag erop bracht een lange busreis ons naar Ninh Binh, dat ook wel Ha Long Bay op land genoemd wordt. Steile rotspartijen steken hier op willekeurige plaatsen uit de grond, omgeven door een rivier en rijstvelden. Ondanks het mindere weer was het super mooi om te zien.

Vandaag zijn we in de hoofdstad van Hanoi gekomen. Morgen hebben we een tweedaagse tour naar Ha Long Bay geboekt. Daarna tijd om de stad te verkennen en dan gaat Danny op 2 mei naar huis. Ik vertrek dan naar Sapa, tegen de Chinese grens aan. Op 7 mei ruil ik Vietnam in voor Maleisië, waar ik Nikki op 9 mei zie. Jeehjj! Al op tweederde van de reis maar nog veel te zien en te beleven!

1. Michiel:
    27 april 2015
    Ben benieuwd wat je in Sapa te eten krijgt...zou mijn hobby niet zijn, denk ik. Veel plezier de laatste dagen met Danny, maak er samen nog een mooie week van!
  2. Elly Vd Meijdenberg:
    27 april 2015
    Wat een lef heb jij, grrr. Geweldig mark blijf genieten van al het moois wat je tegen komt
  3. Maartje:
    28 april 2015
    Wat maak jij toch een hoop zeg, echt geweldig. Al zouden veel dingen denk nie helemaal mijn ding zijn... Veel plezier nog!