We zijn in Cambodja!

27 maart 2015 - Siem Reap, Cambodja

Dag 22 tot 25

We zijn vandaag aangekomen in Cambodja, geen communistisch land deze keer maar wel duidelijk verrekes corrupt. De eerste ervaring hiermee was bij de grensovergang. Iedereen die het land ingaat krijgt een 'gezondheidstest'. In de praktijk houdt dit in dat ze een laser op je nek richten om zogenaamd je bloeddruk te meten. Kan dat überhaupt met een lazer? Hoe dan ook, het is verplicht, duurt 2,5 seconden per persoon en het kost 1 dollar... Als bewijs krijg je een geel papiertje waar niet meer opstaat dan dat je naar het ziekenhuis moet als je ziek bent. Goh, goede tip zeg!

Maar goed, inmiddels dus aangekomen in Siem Reap, waar we van de bus afhoppen om zo 3 dagen de tijd te hebben voor het grootste tempelcomplex ter wereld: Ankhor Wat. En verder om bij te komen van een week met iets te veel uur in de bus. Gelukkig is er een klein zwembadje bij ons hostel!

De laatste dagen in Laos waren dus veel gevuld met het warm houden van mijn stoel in de bus. Gelukkig ook weer veel leuke dingen gedaan: schildpadden voeren, aapjes voeren, naar een tempel die door de Amerikanen verwoest is met een paar vliegtuigrotjes (indrukwekkend!), naar een paar honderd jaar oude bibliotheek, naar een koffieplantage en gisteren nog dolfijnen spotten op de Mekong rivier.

Nu dus in Cambodja waar we naar verwachting ongeveer twee weken zullen blijven. Op het eerste gezicht zie ik niet veel verschillen met Laos, hoewel de mensen er net iets anders uitzien en bovendien ook wat rijker lijken. Nou stelt dat niks voor. Ze zijn hier gewoon heel arm en in Laos zijn ze heel erg arm. Qua natuur is het landschap hier erg vlak en zijn de bossen duidelijk verbrand voor de landbouw. Dat maakt het er helaas niet mooier op. Hopelijk oogt het anders als we over 5 dagen naar de kust afzakken. De verhalen van andere backpackers zijn in ieder geval veel belovend.

Voor iedereen die me weer vragen heeft gestuurd: ergens komende week komt er weer een vraag-en-antwoordblog. Tot blogs!

1. Corrie van der Pijll:
    27 maart 2015
    Dag reizigers, nog steeds goed met jullie zo te horen. Nu in het land van Paul Pot, als ik het goed heb, nog iets van die ellende te zien of gehoord? Hebben bewoners die achterstand ingehaald? Weer n komende goede tijd. Mocht er nog n land bijkomen, dan is Myamar, Birma aan te bevelen, ook nog goedkoop. Liefs oma.
  2. Michiel:
    27 maart 2015
    Fantastisch! Die corruptie (of heel moderne apparatuur, maar die zou dan toch wel duurder zijn dan één dollar)?
    Heb je geen stempeltax hoeven te betalen?
  3. Michiel:
    27 maart 2015
    En nog een vraag: merk je ook iets van Westerlingen die zich gevestigd hebben in de landen waar jullie geweest zijn? Waar komen die vandaan? dure auto's? Russen?
  4. Jean:
    28 maart 2015
    Geweldig Mark..... Jaloerssssss!
  5. Erik Potters:
    28 maart 2015
    gaaf Man, en je schrijft 't ook nog eens mooi op, leuk om te lezen!
    Geniet er nog lekker van.
  6. Maartje:
    29 maart 2015
    Is toch weer helemaal gaaf, blijf zo gezellig schrijven :)
    eens wat dierenfoto's is ook wel leuk....