Vraag en antwoord (2)

30 maart 2015 - Krong Siem Reap, Cambodja

Hier gaan we weer, de antwoorden op de vragen die ik heb gekregen:

Heb je mooie foto's gemaakt?
Ja, die heb ik zeker! Ik zit nu geloof ik rond de 600 foto's. Het is alleen voorlopig nog niet mogelijk om ze op de blog te zetten omdat ik daar een computer of laptop voor nodig heb en die heb ik na Thailand niet meer gezien in een hostel.

Wat verbranden de boeren zoal?
Eigenlijk alles wat er op het land ligt waar ze op gaan boeren. Dus vooral onkruid en oude gewassen, maar ook bomen en hele stukken jungle. Dit doen ze om de grond weer vruchtbaar te maken. In het zuiden van Laos en hier in Cambodja zien we bijna geen branden meer en is de lucht weer helder. Dat komt doordat het hier veel vlakker is.

Hoe zijn de huurfietsen?
Zoals alles in Azië zijn ze voor mij veel te klein. Maar ja, het is goedkoop en voor een dagje zo verkeerd nog niet.

Heb je al enge beesten gegeten?
Ik heb eigenlijk geen flauw idee... In ieder geval niet bewust, hoewel ik het wel wil proberen! Maar dat je op elke straathoek insecten kunt kopen is een fabeltje. Heb al wel veel vreemde dingen gegeten maar zou echt niet weten hoe ze die dingen noemen of wat er in zit.

Hoe voelde de olifanten?
De huid van een olifant is twee centimeter dik. Het voelt als heel dik stug leer. Verder voelt het warm, maar bij een temperatuur van gemiddeld 35 graden voelt alles warm denk ik. Op hun huid hebben ze haren die wat stekelig aanvoelen. Al met al niet echt een fijn gevoel om op zo'n beest te zitten maar echt ongemakkelijk is 't ook weer niet.

Heb je bij de grens ook stempeltax moeten betalen?
Ik denk het wel. Een visa kost officieel 35 euro en we moesten uiteindelijk 39 euro betalen. Extra kosten waar ik zeker van ben zijn: Laos verlaten, gezondheidstest en een zinloze paspoortcontrole net nadat je je paspoort terugkrijgt.

Merk je iets van de ellende die door Pol Pot en zijn Khmer Rouge is aangericht?
Toevallig zijn we vanochtend naar een oorlogsmuseum geweest en kregen we een rondleiding van een oud soldaat van de Khmer Rouge. Meer hierover in mijn volgende blog. Verder merk ik er nog niet veel van. Maar tot nu toe heb ik alleen Siem Reap maar gezien.

Hebben veel westerlingen zich in deze landen gevestigd?
Dat valt eigenlijk alles mee. Er zijn er wel wat die een hostel of restaurantje hebben, maar dan houdt het ook wel op. In Laos (communistisch) is het zelfs verboden om als westerling meer dan 49% van grond of gebouwen te bezitten. In Cambodja is alles zo ontzettend corrupt dat het misschien lastig is om je hier te vestigen? Maar dat is een aanname, zal het eens aan onze lokale gids vragen als we hem morgen ontmoeten.

Hebben jullie nog geen ruzie gehad?
Nee, tot nu toe gaat het prima! De reis gaat sneller dan verwacht. Waarschijnlijk zijn we rond 7 mei al in Hanoi. Danny heeft besloten om dan terug te gaan, maar ik ga waarschijnlijk door naar Maleisië om toch (hopelijk met Nikki) de drie maanden vol te maken. Maar dit heeft totaal niks met ruzies te maken. Met ons tweeën dus alles goed!

Over een week of twee, als ik in Vietnam zit zal ik weer vragen beantwoorden!

Ohja ik had nog één vraag gehad: Hoe erg mis je Mark van Genechten op een schaal van 1 tot 10?
Een dikke 10 Mark ;).

1. Mark:
    30 maart 2015
    Bij mij is dat natuurlijk een dikke 11 Mark!! Weer leuk om te lezen, ik kijk uit naar die 600 foto´s iig!
  2. Corrie van der Pijll:
    30 maart 2015
    Dank voor je uitvoerige antwoorden op onze vragen. Fijn dat het zo goed gaat. Ook dat we zo geregeld bericht van jullie ontvangen. Oh ja 600 fotos zouden vroeger al 20 rolletjes zijn. Ik ben benieuwd.
    Alle goeds en nog veel succes!!! Oma
  3. Maartje:
    31 maart 2015
    Fijn te lezen dat alles goed gaat, ben zeer benieuwd naar je foto's. Groetjes xxx