In gesprek met een oud Khmer Rouge soldaat.

3 april 2015 - Krong Preah Sihanouk, Cambodja

Onze eerste week in Cambodja zit er alweer bijna op. De eerste dagen zijn we in Siem Reap geweest, waar we de eerste dag om 4.45 uur opstonden om naar Ankhor Wat te gaan. Iets aan de vroege kant maar zeker de moeite waard om de zon op te zien komen op het grootste tempelcomplex ter wereld! Naast Ankhor Wat hebben we de volgende tempels nog bezocht: Ta Prohm (bekend van Tomb Raider) Baphuon en
Bayun. De middag hebben we lekker van het zwembad bij ons hostel genoten, wat een luxe!

De tweede dag in Siem Reap stond gepland voor de grote ronde op het tempelcomplex, maar we zijn onderhand wel een beetje tempelmoe aan het worden. Kortom, de tweede dag hebben lekker relaxed gezwommen, wat helemaal geen straf was na de drukke laatste week in Laos. De derde en laatste dag in Siem Reap zijn we naar het oorlogsmuseum geweest, voor mij een van de beste activiteiten in Azië tot dusver.

De entree was 5 dollar en daar kreeg je dan een gratis gids bij. Onze gids was een oud Khmer Rouge strijder. Hij heeft op zijn 14e gezien hoe zijn vader werd vermoord door de Khmer Rouge. Daarna is hij gedwongen om voor hen als kindsoldaat te vechten. Na 13 jaar oorlog is hij op een mijn gestapt waarbij hij een been verloor. Na de oorlogen is hij 9 maanden lang aan PTSS behandeld, maar je zag duidelijk dat die behandeling niet helemaal de gewenste uitwerking heeft gehad... Zijn verhaal in combinatie met de wapens, mijnen, voertuigen en foto's in het museum maakte het een hele bijzondere ervaring.

Vanuit Siem Reap zijn we naar een homestay in Battambang gereden. Onze lokale gids vond het geloof ik nog al leuk dat ik alles wil proberen hier. In twee dagen tijd heb ik rat (smaakt hetzelfde als cavia, stevige kipsmaak), hond (sappig, vet vlees, super lekker!), levende bijenlarven (slijmerig en zoet, beetje apart) en rijstwijn met cobrabloed (lekkere kruidige smaak) gegeten/gedronken.

Na de homestay zijn we naar Sihanoukville gegaan. Na een maand rondreizen in de hitte van Azië hebben we eindelijk onze eerste duik in de zee genomen. Gisteren hebben we met de groep een boot gehuurd en zijn we naar twee snorkelplekken, een plek om te vissen en een verlaten strand gevaren. Nu ik dit typ ben ik zo rood als een garnaal. Over 2 uur vertrekt onze boot naar Koh Rong Samloem, een klein eilandje waar we vanavond eerst een full moon party hebben en vervolgens in tenten op het strand slapen. Morgen blijven we daar ook nog of gaan we naar het grotere, toeristische eiland Koh Rong. Zondag varen we weer naar Sihanoukville om op maandag onze rondreis door Cambodja weer op te pakken.

Tot blogs!

1. Kim:
    3 april 2015
    Wederom een jaloersmakend verhaal :D:D Op die bijenlarven na dan. Leuk Mark! Maak er nog wat van.
  2. Corrie van der Pijll:
    3 april 2015
    Wat een verhaal en kun je al die namen van tempels thuis ook nog uit je hoofd herhalen ? Knap. Zijn ze ook allen verschillend of komt eea vaak op hetzelfde neer? hier is alles O.K.
    Wij maken ons op voor Pasen en ben onder de indruk van de Passion gisteravond in Enschede. In de wereld veel om te rouwen! Goede voortgang en wees lief voor elkaar!
  3. Hage:
    3 april 2015
    Staat aap ook nog op het menu?
  4. Michiel:
    3 april 2015
    Stoer Mark....dat eten dan..met vijf meiden in een zwembad liggen kan iedereen. Mama vraagt of die bijenlarven ook in Nederland geimporteerd worden, ze is erg benieuwd naar de smaak en 'bite'!