Vraag en antwoord (1)

17 maart 2015 - Luang Prabang, Laos

Ik krijg via de blog, Facebook en WhatsApp veel vragen over mijn verblijf in Azië. Daarom heb ik besloten om ongeveer eens in de 2 - 3 weken alle vragen te beantwoorden via de blog. Hierbij de eerste vraag-en-antwoordblog:

Wat eten jullie zoal in Azië?
Rijst is hier overduidelijk het hoofdingrediënt. Op de tweede plaats komt noodles. Westers eten is er wel, maar vaak duurder dan het lokale eten en natuurlijk veel minder goed verkrijgbaar. Ze weten gelukkig goed dat ze voor westerse toeristen niet teveel pepers moeten gebruiken dus dat valt alles mee. Verder wordt er hier op straat veel vers fruit verkocht, ook in de vorm van fruit shakes: lekker! De kosten van een hoofdgerecht in een restaurant? Zowel in Thailand als Laos gemiddeld 5 euro. En ja, zo gebruiken hier veel gember en kokos, maar gelukkig ook nog heel veel andere lekkere dingen.

Hebben jullie tijd gehad voor het museum in Kanchanaburi?
Jup, ligt pal naast de brug dus goed te bezoeken. Het museum is overigens voor westerse begrippen maar matig in elkaar gezet en weinig informatie of voorwerpen. Toch wel de moeite waard om even vlug binnen te kijken. Al is het maar om even uit de zon te zijn.

Is het verkeer een chaos?
Dit valt me tot nu toe alles mee! In Bangkok was het natuurlijk wel druk maar dat is logisch in zo'n stad. Verder rijden de scooters overal tussendoor maar dat lijkt allemaal prima te gaan. Het is anders dan in Nederland, maar een chaos zou ik het nog niet willen noemen.

Al dieren gespot in de natuur of in de stad?
Nog niet heel erg veel eigenlijk. Hoewel, vergeleken met Nederland wel: gekko's, waterbuffels, wilde geiten, everzwijntjes en heel veel mooie vlinders. Binnen een week zitten we in de wat kleinere dorpen van Laos en dan zullen we denk ik meer de natuur in gaan en meer dieren zien.

Kan de deur dicht als je op de wc zit?
Haha, leuke vraag Hage! Ja, die kan gewoon dicht. De wc en badkamer is hier één grote ruimte en douchecabine's kennen ze niet. Nadeel: alles wordt nat als je gaat douchen...

Wat moet ik me voorstellen bij de natuur in Laos?
Laos is eigenlijk een groot regenwoud met wat stadjes en dorpjes erin. Dus mooie planten en kleurrijke (tot nu toe kleine) dieren. Verder veel watervallen, zoals die van Kuang Si, die we gisteren hebben bezocht.

Zie je verschillen tussen Thailand en Laos?
Ondanks dat ik hier nog niet lang ben zie ik ze zeker: supermarkten zijn er niet in Laos, alleen hele kleine straatwinkeltjes; slechtere wegen en bovendien rijden ze hier rechts; Franse koloniale invloeden zijn duidelijk zichtbaar door de verkrijgbaarheid van baguettes en de inrichting van gebouwen (bijv. Donker houten trappen en plafonds); voor zover ik het nu in kan schatten zijn mensen respectvoller en aardiger en als laatste: overal hangt hier de communistische vlag uit. Die zagen we in Thailand nergens.

Zo, dat was 'm dan. Over twee of drie weken zal ik weer een vraag-en-antwoordblog maken, dus laat maar weten waar je benieuwd naar bent!

1. Corrie van der Pijll:
    17 maart 2015
    Zp dat is fantastisch, ik denk veel info die je eenmaal na 3 mnd gedeeltelijk vergeten bent. Dank je en goede voortgang, XX Oma
  2. Kim:
    Leuk leuk!
    Herkenbaar haha. Jammer dat je geen tijd hebt gehad voor het iets kleinere museum in Kanchanaburi (in het stadje zelf, wel een eindje van de brug af). Dat was naar mijn idee wel een stuk indrukwekkender. Maar des te meer reden om terug te gaan. Laos staat nog op mijn landje van droomreizen dus blijf je blog zeker volgen!!
    Have fun
  3. Mark:
    17 maart 2015
    Je bedoelt het JEATH museum Kim? Ik denk dat ze die samen hebben gevoegd met het war museum, want het stond gezamenlijk aangegeven bij de ingang. Maar anders hebben we het inderdaad gemist.
  4. Marjan:
    17 maart 2015
    Fijn dat het allemaal goed gaat. En ja, ik ben jaloers op al dat lekkere verse fruit ;-)
  5. Hage:
    17 maart 2015
    Ja natuurlijk kan de wc deur dicht, maar ook als jij er op zit?
  6. Maartje:
    17 maart 2015
    Fijn te lezen dat alles goed gaat. En wat heerlijk al dat vers fruit! En een lekker pepertje door t eten is toch nie zo erg... :)