Wij zien wel de zonsverduistering!

18 maart 2015 - Luang Prabang, Laos

Dag 13 tot 17

Welkom in Laos! We hebben Thailand achter ons gelaten en zijn bij Houay Xai de grens overgegaan. Meteen vallen de slechte straten en armoedige(re) huisjes op. Verrassend genoeg komen we in een mooi hostel met klassieke Franse inrichting. Laos is een kolonie van de Fransen geweest en dat zie je aan de inrichting van de gebouwen en de baguettes op straat. Verder noemen ze zichzelf een republiek maar de communistische vlag is samen met de nationale vlag in elke straat ruim aanwezig.

Onze eerste echte dag in Laos, afgelopen zaterdag, begint met een boottocht over de Mekong rivier naar Ban Pak Ngueng, een klein dorpje waar we bij mensen thuis overnachten. De boottocht brengt mooi zicht op de jungle, buffels, geiten, wilde zwijnen, vissers, zwemmende kinderen en goudzoekers. In het dorp krijgen we een boeddhistische welkomstceremonie. Ik versta er natuurlijk geen klap van maar wat ik meekrijg is dat het onze geluk brengt. Vooral de oudere bewoners van het dorp leken er nog volop in te geloven, mooi!

Na een aparte nacht in een houten hutje op betonnen palen vertrekken we al vroeg met de boot naar Luang Prabang. Weer dezelfde mooie uitzichten, lekker tochtje! In Luang Prabang zien we onze oude reisgroep uit Thailand weer terug. We hebben 's avonds lekker een biertje met ze gedronken. Of twee, of drie, of... nouja meer dan een in ieder geval. Nu geldt in Laos een avondklok, wat betekent dat barretjes rond 23.00 uur sluiten en we vanaf 23.30 niet op straat mogen zijn. Maar voor alles is een oplossing: we horen dat de bowlingbaan open blijft. Met de groep (Danny ging terug naar het hostel) dus in een tuk-tuk en zo stond ik tot 1.00 uur in een Aziatisch land te bowlen met mensen uit Denemarken, Nieuw-Zeeland, Canada en Engeland. Heel apart maar een super avond!

Beetje jammer dat we om 7.00 uur (katertje!) weer op moesten staan. Maar niet voor niets: op naar de Kuang Si watervallen (Googlen voor impressies, zeker doen!). Zo misselijk mooi daar en lekker om onderaan de watervallen te zwemmen. 's Middags zijn we naar de olifanten geweest. Voeren, rijden, mee de rivier in om te zwemmen en te wassen. Wat een grote beesten, toch wel indrukwekkend. Verder leuk voor een keer maar ik ben niet zo'n dierenvriend dus een middagje was voor mij genoeg. In de avond nog gegeten met onze nieuwe vrienden. We zien ze in Vang Vieng weer terug! Danny en ik zijn namelijk achtergebleven om nog twee dagen Luang Prabang te verkennen. Het is een UNESCO erfgoed en relaxed om twee dagen doorheen te fietsen.

Dan nu over die zonsverduistering die ik in de titel benoem. Het is in Azië gebruikelijk dat boeren hun akkers verbranden om ze weer vruchtbaar te maken. Nu gebeurt dat op zo'n grote schaal dat hier constant een mist van rook hangt. Gisteren 'regende' het zelfs even asvlokken! De afgelopen twee dagen is de rook zo erg dat de zon verdwijnt. Dus lekker puh, wij pikken de zonsverduistering wel mee haha. Hoewel we de zon liever gewoon zien is het ook wel een bijzondere ervaring.

Tot zover weer de update. Morgen vertrekken we naar Vang Vieng en daarna de hoofdstad Vientane. Vergeet niet om te reageren en vragen te stellen als je ergens benieuwd naar bent!

1. Imli:
    18 maart 2015
    Het enige wat ik steeds denk als ik je verhalen lees is
    "IK WIL OOK!!!" Vooral die watervallen! Geniet ervan broertje! :)
  2. Tijs L.:
    18 maart 2015
    Ik heb inderdaad even de Kuang Si watervallen gegoogeld, wat een plaatje. Geniet er van pik!
  3. Maartje:
    18 maart 2015
    Ik sluit me bij Imli aan. Ben jaloers op je wat doe jij gave dingen en zie jij ook gave dingen.
    Je vertelt ook veel over de dieren die je spot, zijn daar ook foto's van...
    Geniet nog lekker verder! X
  4. Marjan:
    18 maart 2015
    Wow, die watervallen!!! Waanzinnig mooi. Als je dat ziet ben je toch meteen je katertje kwijt?!
  5. Michiel:
    18 maart 2015
    Heej Mark, klinkt weer prima, maarruh....niet zo'n dierenvriend?...en het toekomstige hondje van Nikki dan?
    En oh ja...wat verbranden die boeren dan? Resten van de oogst van vorig seizoen?
    Heb je eigenlijk ook enge beesten gegeten inmiddels?
  6. Corrie van der Pijll:
    18 maart 2015
    Weer mooi verhaal. Hoe zijn die fietsen?
    hoe voelde de olifanten? Temp bedoel ik en hard haar en botten ?
    Alles vlot hier, prima hulp gehad, alles klopt tot nog toe, ook spannend, doe ik nooit meer. Liefs voor jullie, nog geen ruzie gehad? Waardeer elkaar!